woensdag 6 juni 2012

Amadou maken

 Afgelopen week heb ik in de Franse ardennem gezeten en weer een hoop interresante dingen gevonden, onder andere goeie bruikbare zwammen waarvan ik amadou heb gemaakt.
Hier een klein verslag plus wat foto's:
Je hebt verschillende soorten zwammen waarvan je amadou kunt maken en de meeste soorten zijn van dezelfde familie, namen bespaar ik je omdat deze in veeltallen en synoniemen voorkomen, afijn: eerst de kern eruit snijden waarvan je de amadou kunt maken, dat is de laag tussen de harde "schil/buitenkant" en de kern in.
De schil kan keihard zijn dus is soms wel ff een werkje, gelukkig waren mijn zwammen vrij vers en koste het niet veel moeite:)
Daarna kook ik ze 24 uur op een heel klein vuurtje in water waardoor de zwam zacht wordt, afbreekt en straks makkelijker vuur en vonk pakt.
Daarna haal ik ze uit de pan, knijp ik ze uit en klop ik ze uit met een stuk hout of een houten hamer op een boomstammetje totdat ze vlak en plat zijn (rustig slaan/tikken).
Laten drogen en net als stijf leer, rondraaien en masseren om het amadou soepel en zacht te krijgen, je kunt voordat je er vonken op vangt of je kooltje erop legt  nog ff opruwen met je mes dan werkt het nog beter:)
gr Igor









Geen opmerkingen:

Een reactie posten